tisdag 15 augusti 2023

Älggräs

 


Visste du att älggräs har samma effekt som en treo eller magnecyl? 

Nu är det tid att ladda vinterns medicinskafferi med paracetamol. Jag plockar älggräsets blommor och torkar dem i örttorken eller hänger knippen varmt och mörkt. När örten har torkat så förvarar jag den mörkt i slutna burkar i skafferiet för att sedan använda blommorna som te de dagar jag har huvudvärk eller känner mig lite krasslig. Det är fantastiskt att älgörten hjälper så bra mot huvudvärk och feber. Man kan också  använda örten mot halsbränna, magkatarr och sura upp uppstötningar. Den är också antiinflammatorisk och innehåller mycket c-vitamin. Låt två tsk torkade älggräs blommor dra i ett glas med vatten över natten, sila av och drick till frukost ett gott alternativ till juicen. Smaken är lite speciell, den smakar lite som mandel, gott 😊

Jag brukar även göra saft av älggräset och då använder jag samma recept som när jag gör flädersaft. 

Saften är god att dricker isande kall en het sommardag eller en skvätt i tekoppen en kall vinterkväll, en fantastiskt ört att ha hemma. 

Må så bra
Ingela 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar