torsdag 8 december 2022

Vintermotiv


Tidigt tidigt imorse möttes jag av den här härliga bilden, nästan som en sån där julplansch i papper som mormor hade på väggarna. Så vackert när snön ligger orörd på gårdsplanen, allt är tyst och lugnt, så där som man vill ha det på morgonkvisten innan dagen har börjat. 

Det är nog dags att ta fram mina pappersplancher och sätta upp dem nu när vi är inne på tredje advent, lite sent kanske men dem har så många barndomsminnen, så några måste jag bara sätta upp varje jul.

Det är väl det julen handlar om, att återskapa sin barndoms jul. Jag har så många minnen från jularna när jag var barn, inte bara i bilder utan också doftminnen. Som ex knäckdoften när mamma kokade knäcken dagen före julaftonen och ställde den sedan högt upp på kylskåpet för att den skulle få stelna. Och hur det doftade polish och gran när golven skulle bonades så det blänkte och när granen togs in den 23.e för att kläs i en viss ordning, det var viktigt.

Jag förstår inte hur mamma orkade att donade med allt sista natten innan julafton då hon lyssnade på radion när Bertil Perrolf sände Julöppet i Visby mellan 00.00 och 02.00 på natten till julafton. 

Vi barn hade varsin liten liten röd stövel som vi fick en godmorgon julklapp i. Det kunde vara vattenfärger och ett block eller något annat som vi kunde roa oss med under den långa väntan som man tyckte att julaftonen var. Det är svårt att förstå nu när man är vuxen hur en dag som går så fort kan kännas som en hel evighet för en liten som väntar på att tomten ska komma.

Vi här hemma har släppt lite på våra traditioner, allt måste inte vara som det alltid har varit. Vi har lite olika år från år. Det viktigaste är att vi kan träffas och att alla mår bra. I år ska vi prova hur det är att inte köpa en massa julklappar till dem vuxna, vi ska prova hur det är att ha en "Secret Santa" Det ska bli spännande och se hur vi 
gillar det. Men känner jag gänget rätt så kommer säkert några ändå komma med en säck från tomten.

Må väl
Ingela 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar