onsdag 20 januari 2021

Vintermat


Torsdagsmiddag!

För mig är soppa en god, nyttig och billig vintermat som man kan göra på en massa olika sätt. 

Ärtsoppan är en av mina favoriter som vi äter året om eftersom den både är väldigt enkel att göra och man kan med fördel laga en stor sats på en gång och frysa in och ha till både luncher och middagar.  

Du köper 2 kg gula ärtor som du lägger i blöt över natten. 

Skölj sedan de svullna ärtorna och fyll på kastrullen igen med rent vatten så det drygt täcker ärtorna, så du måste ha en stooor kastrull : )

Sedan delar du en gul lök på 4 klyftor, lägger i några vitlöksklyftor efter smak och låter ärtorna koka på väldigt, väldigt svag värme så dem riktigt "geggar "ihop sig, jag föredrar att inte ha så mycket vatten i soppan när jag fryser in den, utan tillsätter vatten och extra buljong när jag ska värma den. Då kryddar även lite mer om det behövs med salt och timjan. 

Ärtsoppan sereras enligt tradition på torsdagar med varm Punch och några pannkakor med hallonsylt och vispgrädde. 

Mmmm... vilken tur att det är torsdag i morgon så vi får en rykande het ärtsoppa till middag :D

Må så gott 

Ingela 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar